Under fredagskvällen delade Norrbottens Medias kommersiella affärsutvecklingschef Linda Nyström ut priset Årets Nytänkare på Luleå Business Awards – Gala night på Luleå Energi Arena.

Priset gick till Ronny Olovsson, vd på kommunikationsbyrån Vinter och initiativtagare till Norrbotten Media Week.

– Det känns otroligt roligt, säger den stolta vinnaren direkt efter prisutdelningen.

Artikelbild

Årets Nytänkare Ronny Olovsson och Norrbottens Medias kommersiella affärsutvecklingschef Liinda Nyström.

Hur skapar man goda idéer?

– Många idéer kommer när man minst anar det. Det viktiga är att ha lekkamrater att bolla med och det har vi här i Luleå. Det kan vara lätt att kasta upp en idé, men man behöver hjälp av andra som gör det möjligt.

Hur ska du fira priset?

– Jag ska fira med de andra som har gjort NMW möjligt, mina kära konkurrenter på andra byråer. Vi som till vardags är konkurrenter, men här har vi lagt det åt sidan och gör ett projekt tillsammans. Så tycker jag att fler borde göra. Det är sjukt roligt att det blir uppmärksammat, säger Ronny Olovsson.

Nomineringen till priset har varit öppen för allmänheten och sedan har en jury med medlemmar från Luleå, Boden, Älvsbyn, Piteå och Kalix utsett en vinnare.

Här är juryns motivering: "Med ett visionärt synsätt och ett enträget arbete har hen övertygat branschen om behovet av att samlas över gränserna för att tillsammans sätta oss på kartan. Norrbotten Media Week visar på ett nytänkande som har skapat samarbeten mellan branschkollegor, kommuner och nationella aktörer, samarbeten som lyfter den norrbottniska kreativiteten och inspirerar till nya idéer och projekt inom de kreativa näringarna. NMW har kommit för att stanna."