Creative Hero Award delas ut till någon som har förverkligat en kreativ idé och som adderat ytterligare lyskraft till Norrbotten. Förutom äran får pristagaren 10 000 kronor.

Priset delades ut för första gången år 2016. Torsdagen 8 februari, på en vip-middag på Kulturens hus under årets Norrbotten Media Week, är det återigen dags.

De nominerade i år är bandet The Magnettes, hamburgerkedjan Bastard Burgers, samiska modebutiken Stoorstålka och upplevelsecentret Alcatraz.

Artikelbild

Hantverk. Den samiska hantverkskulturen har via Stoorstålka tagit sina färger och uttryck in i ett urbant uttryck, menar NMW:s styrelse.

– Jag är väldigt nöjd över nomineringarna. Det känns bra att nominera kreativa själar, säger Oskar Norberg Lundmark, styrelseordförande NMW och projektledare på Yours.

Hur kom ni fram till årets nominerade?

– Det är ett styrelsearbete, där alla har fått komma med inspel och där vi gemensamt tagit beslut.

Varför landade det på just dessa fyra?
Artikelbild

Hamburgersuccén. Simon Wanler är en av delägarna på Bastard Burgers, som är nominerade.

– Det var den gemensamma viljan, och en tanke om att lyfta de som törs sticka ut kreativt. Man måste alltid välja några stycken, men det kom in många förslag både internt och extern.

På vilket sätt utmärker sig de nominerades kreativitet?
Artikelbild

| Upplevelse. Nöjescentret Alcatraz med sina 10 000 kvadratmeter är nominerat. Här entreprenören Stefan Karlsson.

– De ligger i tiden, och så är de i en process där man kanske inte kan premiera på andra sätt. Man ska få lite boost i sitt bagage för att fortsätta utvecklas, samtidigt som vi vill hylla dem för att de törs och kör.

Vad säger dessa personer om Norrbotten?

– De är bra representanter och ambassadörer för Norrbotten, säger Oskar Norberg Lundmark.

Oskar Norberg Lundmark avslöjar även att det i år kommer myntas ett helt nytt pris som delas ut under NMW-veckan.

– Det är än så länge hemligt. Men jag kan säga att vi kommer utveckla konceptet med att prisa kreativitet i olika former.