Beyron Door tillverkar dukportar för tuffa klimatförhållanden och krävande industrimiljöer. Det är en speciell typ av portar Beyron Door tillverkar, sådana som bland annat finns på hangarerna på Gällivare flygplats. Ofta används portarna i ytterväggar där krav på höga vindlaster och okänslighet mot smuts och fukt ställs.

Anders Beyron startade eget efter att ha arbetat som montör hos portillverkaren Crawford under 1980-talet. Under många år var företaget mer eller mindre ett brödföretag, säger Anders Beyron.

– Jag har haft få anställda och omsatte någon miljon. Strax innan Rasmus kom in började det komma in lite vinster, berättar han.

Artikelbild

| Hangar på Lapland airport.

2010 kom brorsonen Rasmus Beyron in i bilden som säljare.

– Fast jag började i verkstan för att lära mig grunderna, berättar Rasmus Beyron.

Snart märktes resultat. Från en omsättning på nästan sex miljoner år 2010 omsätter företaget nu 23 miljoner kronor, år 2017. Största ordern hittills har varit till Saab i Linköping, som beställde två hangarportar värda nästan fem miljoner kronor.

– Men sådana ordrar får man inte varje dag, säger Rasmus Beyron.

Artikelbild

| Anders Beyron och Rasmus Beyron driver Beyron Door i Gällivare. Det är bara ett annat företag i Sverige som tillverkar hangarportar.

– Det går inte att tillverka garageportar i Gällivare, det är svårt att få ekonomin.

Andra kunder är LKAB och SSAB, Elkem Aluminium, Norsk Skog i Norge samt Danska marinen. Beyron Door sysslar också med underhåll och reparationer av gruvportarna och kommunens portar. I dagsläget har företaget tolv anställda.

– Vi har nyligen anställt en säljare och montör i Luleå. Vi är ganska spridda geografiskt i Norge och Danmark men försöker bli starka på hemmaplan också, säger Rasmus Beyron.

Portarna kan hålla omkring 20 år, ibland längre eller kortare tid, beroende på var de är monterade, miljö och användarfrekvens.

– Mycket består av aluminium och det är lätt att återvinna. Elmotorer är bra att återvinna och allt stål går att återvinna, säger Rasmus Beyron.

– Den största utmaningen är att upprätthålla kvalitén och få allt att funka. Det är lätt att köpa färdiga grejer men svårare att göra dem själv. Vi köper in alla komponenter men sätter ihop dem här, säger Rasmus Beyron.