Logga in

Logga in
En näringslivssajt från:
Kuriren  Piteå-Tidningen  NSD

Cohens säljtips till UF-företagare

Senaste veckan har Ung företagsamhet åkt runt i länet för att tipsa UF-elever om hur de lyckas med affärerna.

Camilla Svantesson är en av fem anställda som jobbar med länets UF-företagare. Förra veckan besöktes Kiruna i norr ner till Piteå i söder med pitchtävlingar, tips om monterutseende, slipande av marknadsföring av produkter och annat som är bra att veta inför den stora UF-mässan i mars.
- Då tävlar företagarna i många priskategorier, och under hela våren körs nu företagen för fullt vid sidan av ordinarie skolarbete. Den här veckan gör vi det vi kallar "Rivstarts-mässa", säger Camilla Svantesson.

Philip Cohen var en av föreläsarna. Han är numera pensionerad egenföretagare med en bakgrund bland annat i telekombranschen.
- Det här gör jag ideellt bara för att det är så roligt att hjälpa de många energiska företagare vi ser här i dag. De har många bra idéer. Flera av dem löser vardagsproblem, så som en bra företagsidé bör göra. Till exempel killarna som gör ekonomiska redovisningar och bokföring åt föreningar och andra som har svårt att få någon som hinner och vill ställa upp. Som ekonom och konsult har jag alltid sett det behovet bland föreningar.

Philip Cohen framhöll också vikten av att unga företagare vågar ta betalt. Några som jobbat på det är hantverksföretagarna i E-koUF. De tre företagarna flätar väskor av återvunnet material. Även om den största väskan kostar 1 000 kronor så är det inte mycket i timpenning, berättar de.

Under dagen sökte ungdomarna upp Philip Cohen för att få tips om hur man säljer bättre.

Här kommer hans snabba lista för den som är ny på att sälja eller känner sig osäker i säljrollen:

1. Våga ta kontakt. Det låter enkelt men många tycker att det är svårt. Det är en träningssak hur du kontaktar potentiella kunder.

2. Ställ några frågor. De ska ta reda på kundens behov. Exemplet med killarna som säljer tjänsten med ekonomiska redovisningar, där frågor kan vara: Hur har ni löst det med ekonomiansvarig i er förening? Har ni upplevt problem med att hinna med?

3. Föreslå en lösning på kundens behov, om kunden kände att "jo, vi har problem med att hitta någon som kan ta på sig att sköta det ekonomiska, ingen vill eller tror sig kunna det." Lösningen är att lägga fram ert affärsförslag: "Vårt företag erbjuder...." Förslaget ska vara tydligt.

4. Förankra behovet hos kunden: i vilken omfattning kan föreningen i så fall behöva hjälp, lyssna på deras behov. Fråga vidare.

5. Ge ett konkret förslag med tydliga priser. Den potentiella kunden kan bli kund om den får något att ta ställning till, eller ett prisförslag att gå vidare med. Och våga ta betalt!

6. Följ upp.

Anneli Hanno

Läs också: De gör tråk-jobbet

Vill du ha Norrbottens affärers dagliga nyhetsbrev inför UF-mässan? Klicka här

Tipsa en vän

Tyckte du att den här sidan var intressant? Här kan du tipsa en vän om den.

Annons