Kustkommunerna och regionala kollektivtrafikmyndigheten lobbar för att regeringen ska delfinansiera en satsning på pendeltåg på sträckan Luleå–Boden–Kalix–Haparanda, med förlängning mot Rovaniemi och Uleåborg i Finland.

För att marknadsföra idén körde Norrtåg i oktober i fjol flera gratisturer mellan Luleå och Haparanda. Resor som blev fullbokade och därmed föddes tanken på att återupprepa konceptet. Den 30 september är det dags för drömtåget att rulla igen.

Precis som i fjol blir det tre tur och retur-resor mellan Luleå och Haparanda, med stopp i Boden och Kalix. Dessutom kommer det att köras en dubbeltur mellan Uleåborg och Haparanda.

Artikelbild

| Folkligt och festligt. Kanske inte fullsatt, men 3 000 personer anmälde i alla fall sitt intresse för gratisresorna förra året.

– Så man ska kunna åka till Kemi och Uleåborg. Men har man valt att åka dit blir det buss tillbaka till Haparanda, säger Kenneth Johansson som är chef för regionala kollektivtrafikmyndigheten.

När både Luleå- och Uleåborgstågen står på stationen i Haparanda kommer det att hållas en ceremoni för att markera värdet av en järnvägsförbindelse mellan Finland och Sverige.

– Det är ganska symboliskt att vi träffas i Haparanda, så det känns riktigt bra. Vi trycker på mot regeringen att det här är en del av den bottniska korridoren och en väg ut i EU, säger Kenneth Johansson.

En annan nyhet jämfört med förra året är att resorna med drömtåget kommer att kosta pengar. Biljettpriserna ligger mellan 49 och 99 kronor.

Artikelbild

| Stopp i Kalix. Då dukade kommunen upp med löjrom vid den tillfälliga perrongen.

– För att visa att folk är beredda att betala. Det kommer inte vara gratis framgent heller.