Volvo Cars har redan testat självkörande bilar i flera månader, men det har varit i begränsad omfattning. Nu utvidgas testerna på större vägar i Göteborgsområdet.

Vi har full utveckling på gång, och har haft det ganska länge, säger Johan Larsson, kommunikationsansvarig för Volvos autonoma utveckling.

Fokus på kötrafik

Enligt tillståndet från Transportstyrelsen får bilarna inte köra fortare än 60 kilometer i timmen, bilen får inte heller göra filbyten i det självkörande läget och föraren måste hela tiden hålla minst en hand på ratten. Dessutom gäller det bara för vägar utan möten.

TT: 60 km/h på motorväg låter lite sakta, hur realistiska blir testerna?

Det är trafik utan möten vi fokuserar på, och framförallt kötrafik. Det är det som upplevs som tråkigt och där man vill använda funktionen.

Volvo Cars har haft tester sedan december i fjol, där vanliga privatpersoner provkör självkörande bilar. Men det har främst handlat om tester på företagets egna provbanor.

Klara till 2021

I mars omkom en kvinna i Arizona, USA, när en Uber av modellen Volvo XC90 i självkörande läge körde på henne. Men Johan Larsson är inte orolig för liknande olyckor under testperioden.

Nej. Det här gäller ju bara vägar utan mötande trafik och det kommer vara ingenjörer som kör bilarna, och alltid med en hand på ratten. Testerna har hittills varit lovande, inte minst i säkerhetsfrågorna. Men det är förstås mycket arbete kvar, säger Johan Larsson, som inte tvivlar på att man blir klara till 2021.
Nej, då hade jag inte sagt det här det till dig.

Företaget siktar på att en av tre sålda bilar 2025 ska vara självkörande. Men till bilar utan ratt och pedaler är det långt, för långt för en prognos.

Det är mycket svårt att säga, det ligger för långt framåt i tiden, säger Johan Larsson.