Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM), Region Norrbotten och de berörda kommunerna fortsätter att jobba för att persontrafik med tåg mellan Luleå och Haparanda, med stopp i Boden, Morjärv och Kalix, ska bli verklighet. I förra veckan tog näringsdepartementet emot en formell ansökan om ett årligt driftstöd om 10,3 miljoner kronor – hälften av den totala kostnaden för att kunna hålla i gång trafiken.

– Det finns 800 miljoner till kollektivtrafik, så det är inte orimligt. Vi får se i budgetpropositionen i höst om vi tillhör de lyckliga, säger Kenneth Johansson som är myndighetschef vid RKM.

Läs mer: Ministern lovar inget om Haparandabanan

Läs mer: "Staten behöver gå in och leverera"

Läs mer: Pendel mellan Luleå och Boden – kanske redan nästa år

Men planerna har stött på patrull. Tidigare har tanken varit att komma i gång med pendeltågstrafik under 2018 – men nu står det klart att det kan ske tidigast 2020 eller 2021, även om regeringen skulle bidra med de tio miljonerna redan nu.

Det råder nämligen brist på tåg hos Transitio, ett bolag som ägs av de svenska regionerna. Transitio köper och förvaltar spårfordon och hyr ut dem till regionerna.

– Som det ser ut nu finns det inte möjlighet att få tag på tåg förrän 2020 eller 2021. Och tåg är ju den viktigaste faktorn för att vi ska kunna dra i gång, säger Kenneth Johansson.

Johansson vill inte se fördröjningen som ett bakslag.

– Nej, det är så här det är med infrastruktur. Vi jobbar långsiktigt.

En senarelagd trafikstart kan dessutom innebära att det nya resecentrumet i Kalix hinner byggas innan tågen börjar rulla. Projektet har beviljats investeringsmedel av Tillväxtverket och spaden ska sättas i marken när det lämnas ett besked om att trafiken kan komma i gång.

Läs mer: "Fantastiskt att kunna resa"

Klart är också att det så kallade Drömtåget kommer att rulla på nytt. I höstas kördes sex gratisturer mellan Luleå och Haparanda – och alla platser var fullbokade. Efter sommaren går upplägget i repris.

– Då är finnarna väldigt intresserade av att vara med, så vi ska försöka köra Luleå–Uleåborg med byte i Haparanda. Det är en trevlig grej som vi gör, också för att visa på potentialen i det hela.