Sanne Wennström är butikschef och ägare av Jeansgruvan i Gällivare. Hon har ägt butiken i snart fyra år.

– När jag fick frågan om att ta över butiken av tidigare ägaren Roger Nyhlander kunde jag bara inte säga nej.

Du är veckans handlare hos Norrbottens affärer, grattis!

– Tack, vad kul. Jag blir jätteglad!

Berätta om butiken! Hur länge har butiken funnits?

– Butiken har funnits i snart 45 år. Sedan jag tog över har jag försökt behålla samma anda som tidigare ägare. Men jag har ändå försökt att göra det till min butik och tagit in lite nya märken. Jag försöker att rikta in mig till alla målgrupper för vi har kunder i åldrarna 13-80 år. Det vi säljer mest av är jeans och de är väldigt populära.

Hur kändes det att ha över butiken?

– Det är en väletablerad butik och jag var livrädd. Men jag visste att jag skulle ha ångrat om jag inte hade tackat ja.

Var du rädd för vad kunderna skulle säga?

– Jag jobbade i butiken innan jag tog över och hann lära känna många kunder vilket var skönt. Jag har fått mycket positiva ord från kunderna efter att jag tog över och det har bara varit roligt.

Hur många anställda har du?

– Det är jag och två stycken som extrajobbar.

Hur är det att driva en butik i Gällivare?

– Det är skitkul att driva butik i Gällivare. Visst finns det lugnare tider men det är spännande och roligt. Jag skulle inte vilja göra något annat.

Vad skulle du säga är det bästa med att driva butik?

– För mig är det att jag får träffa människor och att jag får styra mycket själv om hur jag vill ha det. Det ger otroligt mycket energi att träffa folk.

Ser du några trender just nu?

– Färgen gult är trendigt just nu. Det är även mycket randigt, färger och mönster. Jag tycker att det känns som att vi är lite sena med trender. Ta utsvängda jeans till exempel. När sådana grejer kommer kanske vi inte är först men det lossnar ofta efter ett tag och det märks att människor är intresserade.

Vad har ni på gång framöver?

– Jag vill driva det i samma anda och ta hand om våra kunder. Jeansgruvan betyder service och kundbemötandet är i fokus. Jag tycker att det är jätteviktigt att få service och kunden ska alltid stå i fokus.