Det är bråda dagar på Pite havsbad när Norrbottens Affärer kommer på besök. Det borras och byggs, golvplattor läggs och nya lampor ligger i kartonger i väntan på upphängning.

Till midsommar ska det vara klart, den största renoveringen i hotellets historia. En investering om totalt 70 miljoner, varav 30 miljoner bara i år.

– Vi tänker långsiktigt. Vi vill ta Pite havsbad till nästa nivå, säger Tobias Lindfors, ordförande Pite havsbad group.

Artikelbild

| Hotellrummen har gått från körsbärsröda mattor till ett stilrent norrländskt tema i bruna och grå färger.

Samtliga 100 hotellrum i glashotellet har renoverats till en kostnad av 200 000 kronor per rum. Prislappen för de tre sviterna landar på 350 000 kronor per rum.

Dessutom har hotellets entré fått ett rejält ansiktslyft i form av en ny större lobby. Där ryms även två nya restauranger – en med amerikanskt streetfood-tema och en med mexikanskt koncept samt kafé.

– Vi tror att helhetskänslan får ett väldigt lyft. Receptionen är en mötesplats. Nu öppnar vi upp den med lounge och en glasentré utåt, och får en plats där alla på anläggningen kan mötas, säger Tobias Lindfors.

Äventyrsbadet har fått nya omklädningsrum, ytskikt, räcken och växter, och barnpoolen har förbättrats med nya attraktioner. Ett utegym byggs på stranden intill spaet.

Artikelbild

| "Vi är relativt unga och har det mesta ogjort ännu. Det har varit en dröm för oss båda att köpa Pite havsbad, nu har vi många år på oss”, säger Tobias Lindfors, här med Kristofer Lundström (till vänster).

– Vi har fokuserat på att förfina det som redan finns. Det säger rätt mycket om de investeringar vi har gjort hittills under de 2,5 år vi varit här. Det är inte en kapacitetsökning utan en renovering av befintliga byggnader, säger Kristofer Lundström, vd Pite havsbad group.

Bakom satsningen ligger två rekordsomrar i rad, senast ifjol då omsättningen ökade med tolv procent jämfört med 2016. Precis innan årsskiftet startade bygget och snart presenteras det färdiga resultatet.

Artikelbild

| Receptionen är gjord i ask. "Trävalen speglar Norrbotten, det ska påminna lite om drivved och väderbitet trä", säger Kristofer Lundström.

Blir det som ni hade tänkt er?

– Något bättre, säger Kristofer Lundström.

Artikelbild

| Snart kommer de stora glasrutorna på plats, som ska fronta hotellets nya entré.

Har ni hållit budgeten?

– Nej, haha. Men det blir väldigt bra. Och det kommer att synas i allt från ytskikt till inredning, det är inte sparat på krutet. Då blir konsekvensen att vi har överskridit budgeten med ett antal miljoner, säger Kristofer Lundström.

Artikelbild

| En gammal husvagn från Sorsele har tagit plats i den nya mexikanska restaurangen. "Vi är ju en husvagnscamping, då måste vi ha en husvagn även här inne", säger Ida Åhman, hotellchef.

– Anledningen till att vi kan satsa är ju att det har gått bra. Det är klart att vi har mersmak. Hade inte investeringarna bitit så hade vi inte fortsatt i lika högt tempo. De nyheter vi har presenterat är en högt bidragande orsak till rekordsomrarna, och det kommer vara viktigt även den här sommaren. Framgång föder framgång, säger Tobias Lindfors.

Finns det fler planer framöver?

Artikelbild

| Barnpoolen har fått en ny attraktion – ett skepp för de allra minsta.

– Det finns ingen brist på idéer. Vi har väldigt mycket planer. Vi är en stor besöksanledning sommartid främst för svenskar och norrmän, men vi har inte ens börjat nagga på europeiska turister utanför Norden. Där är det vintertid vi tittar på, där vi tror att det finns väldigt stor potential, säger Kristofer Lundström och fortsätter:

– Vi är fortfarande så förknippade med sommar. För oss är Pite havsbad mycket mer, anläggningen står här 365 dagar om året och ska vara en året runt-anläggning.