Fram till år 2025 ska det byggas 700 000 bostäder, men för att nå målet saknas det 40 000 byggnadsarbetare. Ett problem är att många aktivt väljer bort byggbranschen.

– Vi vet att en del väljer bort bygg för att de upplever branschen som sexistisk och rasistisk. Det har vi helt enkelt inte råd med, säger Byggnads projektledare Christer Carlsson.

Nu går branschen samman för att ta itu med problemet. Under en samverkanskonferens den 14 februari i Stockholm ska 75 företrädare för arbetsgivare, byggnadsarbetare och civilsamhälle samlas. Planen är bland annat att diskutera #sistaspikenikistan, byggbranschens uppror mot sexistiska kränkningar, övergrepp och mobbning.

– Vi skrev under en överenskommelse med regeringen och övriga i branschen i samband med #metoo om att göra än mer åt problemen. Det här är ett led i det, säger Christer Carlsson.

Joakim Lindholm, ordförande och jämställdhetsansvarig Byggnads Norrbotten, menar att det är viktigt att Byggnads ligger i framkant i dessa frågor.

– Vi är en mansdominerad bransch, det gäller att vi tar ett stort ansvar och visar vägen. Vi vill vara en bransch som är öppen för hela arbetsmarknaden, både killar och tjejer, säger han.

Hur jobbar ni på Byggnads Norrbotten med dessa frågor?

– Vi försöker på alla sätt och vis informera, utbilda och lyfta jämställdhetsfrågorna och allt kring me too-kampanjen. Det går sakta men säkert framåt. Det är bara att titta på Byggnads Norrbotten, tidigare var vi bara manliga ombudsmän, nu är vi två kvinnor. Av våra 5 000 medlemmar i Norrbotten kommer vi knappt upp i 200 kvinnor, men vi får fler och fler förtroendevalda kvinnor som representerar oss. Vi är jätteglada över att se att fler tjejer söker in till byggprogrammen på skolorna i Norrbotten. Vår förhoppning är att vi spräcker machokulturen, och att man hemma kan uppmana sina döttrar att söka till byggbranschen.

Joakim Lindholm menar att mycket av jämställdhetsarbetet sker ute på arbetsplatserna.

– Vi har kommit en bit på vägen, men vi har en lång resa kvar. Det viktiga är att man börjar prata om det och från vår sida vågar erkänna att vår bransch är mansdominerad, att det är en bransch som kopplas mycket till machokultur, säger Joakim Lindholm.