Sedan hösten 2015 har Luleå Citykortet gått att köpa i kommunen. Kortet är ett presentkort som initierats av handlarna i centrala Luleå och kan enkelt förklaras som ett gemensamt presentkort där innehavaren av kortet väljer vart hen ska handla.

– Butiker och företag gick samman och Visit Luleå med dess medlemmar blev huvudman och ägare av kortet. Att starta upp Citykortet möjliggjordes genom att fastighetsägaren Diös, som huserar Luleås gallerior, gick in med finansiering i uppstartsfasen samt upplåter plats för de tre automaterna som finns i galleriorna, säger Jenny Hellman, vd Visit Luleå.

I dag är totalt är närmare 130 företag inom olika branscher anslutna till kortet.

– Många tycker att det ger ett extra mervärde att kortet bidrar till att värna om den lokala handeln. Man vet att det ger klirr i kassan direkt till våra butiker och företag i city, säger Jenny Hellman.

Under 2018 såldes presentkort för 4,4 miljoner kronor, det vill säga cirka 8 700 kort. Prognosen för 2019 är att man kommer att sälja för närmare 6 miljoner.

– Kortet har haft en god utveckling med tre år av stadig tillväxt, men att det redan år tre skulle passera 4 miljoners gränsen har dock helt överträffat våra förväntningar utifrån när vi startade, säger Jenny Hellman och fortsätter:– Luleå är en av de städer i hela Sverige som haft högst försäljningsutveckling under det gångna året vilket är jätteroligt.