E-handeln tar allt större andelar av handeln och butiker blir allt mer kedjeanslutna. Det konstaterade Handelsrådet när de under onsdagen besökte Stadshotellet i Luleå för en trendspaning och utbildareftermiddag.

En av föreläsarna var Urban Lindstedt, journalist specialiserad på detaljhandelsbevakning.

­– Det händer mycket inom handeln just nu och vi kommer att få se väldigt snabba förändringar, säger han.

Den nya generationens e-handel är när produkterna blir digitaliserade, så som e-böcker och ljudböcker online.

– Digitala tjänster får stort genomslag och har en kraftig tillväxt, säger Urban Lindstedt.

Dessutom finns en tydlig internationalisering, där internationella e-handelsföretag finns med på topplistan bland svenskarnas favoritbutiker på webben.

Urban Lindstedt menar dock att handeln i dag inte bara konkurrerar med e-handeln, utan man konkurrerar även om kundernas uppmärksamhet, tid och pengar.

– Vad all framgångsrik handel handlar om är att vara relevant för kunderna.

Nya butiksformat som pop up-butiker växer, dels på grund av att det finns lediga butiksytor tillgängliga och dels för att man ser det som ett sätt att bygga starkare relation till sina kunder.

Dessutom är hållbarhet något som alla företag måste jobba aktivt med i dag.

– Vi ser en tydlig Greta-effekt. Kanske är det även anledningen till att hela Handelsrådet tog tåget hit till norr. Det går inte att att bortse från miljöfrågan.

För att möta framtiden är vässad logistik och snabba säkra leveranser en del av lösningen, menar Urban Lindstedt. Han tipsar även om att satsa på egna varumärken, att möta kunderna i alla kanaler och att följa upp all kundkontakt.

– Följ upp allt! Många är i dag dåliga på att följa upp och försöka bygga en starkare relation till sina kunder. Jag tycker att vi ska använda våra digitala kanaler inte bara till marknadsföring, utan även till uppföljning för att skapa starka kundkontakter.