Det har varit en intensiv vecka för Jimmy Edlund. Samtidigt som han packar upp flyttlådor och målar om i nya radhuset i Luleå drar han igång sitt företag Burban Studios AB.

Även om han skulle kunna jobba globalt så kommer han att fokusera på Luleå och Norrbotten. Och han siktar högt.

– Jag vill vara den bästa rådgivaren och konsulten vad gäller e-handel, för företag som är nyfikna på det och vill utveckla sin verksamhet.

Han tror att det finns en stor efterfrågan på hans kunskap er erfarenhet här.

Jimmy har en treårig dotter och en sambo och det var enkelheten och närheten till familj, vänner och sociala aktiviteter som gjorde att han valde att vänta hemåt igen.

– Och så älskar jag ju vintern. Min sambo är från Stockholm så vi får se vad hon säger när det börjar närma sig november.

Jimmy har tidigare jobbat med e-handel på bland annat Björn Borg och Filippa K i Stockholm.

– Jag har alltid haft tankar om att starta eget och nu när jag har erfarenhet känner jag att det är dags och det känns som ett naturligt steg att göra det här i Luleå.

Han riktar sig till alla som vill dra igång en egen webbshop, utveckla en befintlig och de som har en fysisk butik och vill komplettera med en på webben.

De första uppdragen handlar om att fortsätta jobba för Björn Borg ett par dagar i veckan och att hjälpa ett Luleåföretag med affären, optimering, analys, innehåll och design. Planen är också att inleda samarbeten med webb- och reklambyråer i området.

Jimmys främsta råd till dig som vill dra igång en onlinebutik är att gå igenom vad du har för förutsättningar och utmaningar.

– Först och främst ska man se till vilken marknad man vill vända sig till geografiskt, vad man har för förväntad volym på sin försäljning, vad man har för egna resurser och logistiska förutsättningar. Det styr vad du ska välja för e-handelsplattform, logistikuppsättningar och så vidare så det är bra att titta på.

Han tycker också att man ska fundera på hur man kan koppla samman en fysisk butik med e-handel och vad det finns för fördelar och nackdelar med att bara finnas online.

–  Om du har en fungerande e-handel kan nästa steg till exempel vara att gå in och optimera den för besökare, försäljning eller konverteringar, säger han.