Anna Boström lämnar nu över sitt jobb som marknadschef på Kulturens hus i Luleå, där hon slutar den sista december, och skolas in i sitt nya uppdrag som projektledare för Norrbotten media week.

– Jag smygstartade lite och började kolla genom mailen och så där. Det är spännande med nya uppdrag, säger Anna Boström, som är mitt i två överlämningar.

Det är fjärde året i rad som veckan arrangeras av de kulturella och kreativa näringarna i Piteå, Luleå och Boden. Från den 11 februari kommer olika talare, evenemang och seminarier berör allt från musik och film till interaktiv design att stå på schemat. Och att skapa en mötesplats för en rad olika företag, föreningar och personer tycker Anna Boström är viktigt.

– I och med att det spänner över så många kreativa näringar som kan mötas och korsbefrukta varandra blir det väldigt spännande. Utmaningen är att låta det få vara en kreativ mötesplats. Och det är jättekul att det finns sådan potential att växa, säger hon.

Under veckan arrangeras filmvisningar, konserter, evenemang och föreläsningar på kulturscener och mötesplatser. Men Anna Boström är hemlighetsfull och vill inte avslöja för mycket detaljer.

– Dels blir det ju stora namn som kommer, som Felix Herngren som vi gick ut med för ett par dagar sedan. Men vi har också kikat på att besökarna ska få något att ta med sig in i verksamheten. Inte bara i teorin, säger hon.