Utrikeshandelsministern Ann Linde var under onsdagen på besök i Norrbotten för att träffa företag som Geestamp Hardtech, Arctic Bath, Treehotel och Fällkniven.

Under besöket på Norrbottens Handelskammare presenterade hon satsningen på en ny nationell exportkampanj.

– Den exportstrategin vi haft hittills har vi sett gett väldigt goda resultat. Det handlar om att få fler företag att exportera, för om fler företag exporterar får vi fler jobb i Sverige, säger Ann Linde.

Artikelbild

| "Det finns väldigt mycket stora problem som jag hoppas att världens politiker verkligen tar sitt ansvar och försöker lösa", säger Ann Linde om läget just nu.

I Norrbotten är det i dag 34 000 människor som har ett jobb att gå till tack vare exporten, berättar hon. I hela Sverige är siffran 1,4 miljoner.

– I dag börjar vi kampanjen i Luleå och Boden. Vi kallar det för “Hela Sverige exporterar”. Den nya strategin ska vara mer hållbar – ekologiskt, socialt och miljömässigt. I regeringsförklaringen står också att det ska gälla hela landet, inte bara storstäderna. Då tyckte vi det var lämpligt att starta i Norrbotten som har haft en kraftigt ökad export och som är väldigt innovativt, samtidigt som man har mycket av basnäringarna som exporteras.

Vilka utmaningar står utrikeshandeln generellt inför just nu?

– Oerhört många. I oktober kan det bli brexit utan avtal, i november finns risk för biltullar som skulle slå oerhört hårt mot Sverige, i december kan WTO:s överprövningsorgan kollapsa. Sedan är risken att handelskriget mellan USA och Kina blir ett globalt handelskrig som skulle påverka hela världshandeln. WTO gör bedömningen att det skulle påverka betydligt mer än finanskrisen.

Hur ser du på dessa utmaningar, är du orolig?

– Jag är orolig, definitivt.

Vad kan ni göra för att möta utmaningarna?

– Försöka få samtal mellan politiska ledare för att lösa upp problemen. Till exempel att EU får möjligheter att få samtal mellan USA och Kina, att vi får Donald Trump att inse att billig export inte är ett säkerhetshot utan att det istället är bra att ha ett omvandlingstryck. Och att den brittiska regeringen faktiskt står fast vid det avtal man skrivit under så att det blir ett ordnat utträde.

Hur påverkas företag i Norrbotten av detta?

– Alla företag som har minsta kontakt med Storbritannien påverkas omedelbart av brexit, oavsett om det blir ett ordnat eller oordnat utträde. När det gäller handelskriget mellan USA och Kina kan det vara så att vissa företag faktiskt tjänar på det, för att USA behöver importera inom exempelvis kemisektorn, transportsektorn och telekomsektorn. Produkter som de i dag importerar från Kina, som då blir för dyra. Då kan det finnas företag här som istället kan exportera till USA.

Vilka utmaningar ser du generellt hos exportföretag i Norrbotten?

– Den kanske största utmaningen är logistiken, att man ligger långt borta ifrån många marknader. Därför är det extra viktigt att man har bra infrastruktur.

Vilka fördelar ser du hos exportföretag i Norrbotten?

– Många företag har samarbeten med Luleå tekniska universitet. Det är en fördel för hela regionen att man har ett så framstående universitet. När jag var på en av världens största kreativa företagsmässor i Austin, så var nio olika Luleåföretag representerade. De var väldigt framåt och hade mycket möten med investerare. Det är viktigt också för Sverigebilden, och jag är väldigt tacksam för att man har så gott rykte också innovativt, inte bara för bastillgångarna.

Vad tar du med dig från ditt besök här?

– Många saker. Till exempel hade Handelskammaren en rad förslag på hur man kunde förbättra exportstrategin, det tar jag absolut med mig. Sedan är det väldigt viktigt att besöka företagen, se vilka problem de har och vad de önskar för politiska insatser. Personligen tycker jag det ska bli väldigt spännande att besöka trädhotellet.