Sedan 1942 har Fiskflyg transporterat människor och varor i Lappland och Norrbotten. Allt började när de nuvarande ägarnas förfäder kom till Porjus för att bedriva fiskhandel.

– Vår släkt var verksamma inom fiskebranschen nere vid kusten och de kom hit för att det fanns mycket outforskade resurser häromkring och de ville knyta goda kontakter. De använde sig av träbåtar och köpte fisk av fiskarna i bygden för att sälja till olika butiker, säger Fredrik Lundkvist, delägare i Fiskflyg.

Under 1950-talet började de använda sig av flygplan och den första helikoptern kom i mitten på 1970-talet. De såg stora vinster med att kunna transportera material och människor via helikopter då man kunde landa precis bredvid målet. Idag har de tagit bort sjöflyget och har istället sju stycken helikoptrar. Verksamheten är bred, från att transportera vandrare och samla ihop renar till jobb åt länsstyrelsen och bygga kraftledningar.

Artikelbild

| Per Grahn och Fredrik Lundkvist. På bild tillsammans med förra ägaren Sören Lundqvist.

– Men en stor del av vår verksamhet är även att transportera renskötare till deras sommarvisten, rengärden och hjälpa dem att samla ihop deras renhjordar så att de till exempel kan märka sina kalvar. Det är en gammal näring som behöver moderniteter. Idag är fyrhjulingar, snöskotrar och helikoptrar hjälpmedel, säger Fredrik Lundkvist.

På vilket sätt är helikoptern ett bra transportmedel?

–Förr i tiden släpade man ut bandtraktorer och skogsmaskiner och gjorde en väldig åverkan på marken när man körde fram och tillbaka. Idag får inte de som ska bygga ute i skog - och mark idag köra sönder marknaderna. Med en helikopter slipper du bygga vägar och förstöra på det sättet, säger Per Grahn, delägare i Fiskflyg.

Fiskflyg har tre delägare; Per Grahn, Fredrik Lundkvist och Stefan Lundkvist. De är den tredje generationen som äger företaget och att Fiskflyg skulle bli deras arbetsplats fanns det inga tvivel om.

Artikelbild

| Verksamheten är bred, från att transportera turister och samla ihop renar till jobb åt länsstyrelsen och bygga kraftledningar.

– Vi har aldrig varit på dagis utan alltid varit här och sprungit med våra pappor. Ibland har man varit i vägen men man har fått en insyn och kunskap som är ovärderligt av all erfarenhet, säger Fredrik Lundkvist.

Att bevara de lokala kunderna har det varit viktigt för företaget som verkar över hela Norrbotten samt delar av Norge och Finland.

Artikelbild

| Företaget har 14 anställda under året men under högsäsongen blir det dubbel bemanning.

– Vi ser hela Norrbotten som vår arbetsplats men Gällivare och Jokkmokks kommun står för 70 procent av vårt dagliga arbetsområde. Vi försöker sopa framför vår egen bro och vi lämnar inte Norrbotten, säger Per Grahn.

Sommaren är Fiskflygs högsäsong. Under den gångna sommaren har de haft fullt upp då de hjälpt till med släckningsarbetet av alla de bränder som härjat runt om i Norrbotten.

– När det har brunnit mycket så har det sugit upp enorma resurser till oss. Men vi är väldigt tacksamma för att vi blir tillfrågade. En skogsbrandsläckning kräver många timmars jobb och då måste vi se till så att vi har personal att sätta in, säger Fredrik Lundkvist.

Vad är det bästa med att arbeta på Fiskflyg?

– Vi har så många olika arbetsuppgifter så man sitter aldrig och flyger från punkt A till punkt B. Den ena dagen är inte den andra lik. Det kan vara rendrivning en dag medan man under nästa dag kör sportfiskare eller bygger kraftledaren, säger Per Grahn.

– Vi arbetar i Europas vackraste miljö, här i Jokkmokks och Gällivares fjällvärld. Tänk vilket kontor vi sitter i, säger Fredrik Lundkvist.